Bij de kleuters

Groep 1/2 – Spelenderwijs groeien

 

🧩 Een eigen aanpak voor de jongste leerlingen
In groep 1/2 werken we anders dan in de hogere groepen. We starten en eindigen de dag samen, in een vertrouwde sfeer. De rest van de dag staat in het teken van spelend leren in een rijke leeromgeving.

🧡 Aandacht voor wennen en groeien
Voor de jongste kleuters ligt de nadruk op wennen aan school. We bieden rust, regelmaat en persoonlijke aandacht. Later leren kinderen plannen, concentreren en zelfstandig werken. In groep 2 komen er gerichte opdrachten bij, passend bij hun ontwikkeling. De grootste aandacht ligt op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen leren samen werken, delen, op hun beurt wachten, woorden geven aan hun gevoelens en plezier maken met elkaar.

🎨 Leren door spel
Kinderen spelen en leren:

  • aan tafels en in rijke hoeken
  • in het speellokaal
  • op ons groene plein
  • bij vieringen en activiteiten in de school
  • bij uitstapjes (bijvoorbeeld naar de boer of het bos)

We werken thematisch en sluiten aan bij de belevingswereld van het kind, waarbij kinderen hun creativiteit en fantasie kunnen inzetten. 

Taal en rekenen in ontwikkeling
Er is veel aandacht voor:

  • Woordenschat en taalontwikkeling
  • Voorbereidend lezen en schrijven
  • Spelenderwijs Engels via liedjes
  • Oefeningen en rekenactiviteiten

Bewegen                                                       
Elke dag bevat momenten van:

  • Beweging en spelletjes in en om de klas
  • Lekker lang buiten spelen en bij heel slecht weer binnen in de gymzaal
  • Iedere week gymlessen. Onze juffen zijn opgeleid tot trainers van het 'Nijntje Beweegdiploma'programma. Het nijntje Beweegdiploma is een serie beweeglessen waarin je kind wekelijks speelplezier heeft en tegelijkertijd alle essentiële basisvormen van bewegen leert. Kortom, het is een combinatie van plezier met een flinke dosis gezonde ontwikkeling. Voor meer informatie: Over het Beweegdiploma

Volgen van ontwikkeling

  • We volgen de groei van elk kind zorgvuldig volgens de bijbehorende leerlijnen
  • Er zijn meerdere gesprekken per jaar met de ouder(s)/ verzorger(s)
  • Er is een warme overdracht tussen peuterspeelzaal/ bso en de basisschool en tussen de leerkrachten bij de overgang van het schooljaar
  • Wanneer er een zorgvraag ligt, is er expertise (in en om de school)
  • We kijken naar de persoonlijke ontwikkeling van het kind of een kind toe is aan de volgende stap.

 

Update: november 2025